همانطور که گفتیم، بخش خدمات و بازرگانی با در اخیتار داشتن بیش از ۴۰ درصد از ارزش افزوده قزوین، مهم‌ترین بخش اقتصادی این استان است. بخش‌های صنعت و کشاورزی نیز به ترتیب ۳۱ و ۲۱ درصد، در جایگاه‌های بعدی تولید ارزش افزوده قرار دارند.

براساس آخرین آمارگیری که در تابستان 1399 انجام شده نرخ مشارکت اقتصادی 43.3 درصد بوده که در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته (98) که این نرخ 47.2 درصد بوده با اندکی کاهش همراه بوده است. همچنین نرخ اشتغال نیروی انسانی قزوین در تابستان 1399 برابر با 39.6 درصد بوده است که نسبت به سال گذشته روند کاهشی داشته است؛ نرخ اشتغال قزوین در سال 98 برابر با 43.3 بوده است.

اکثر کشاورزی و دام‌داری در استان قزوین به صورت سنتی انجام می‌شود و با توجه به پتانسیل بالای این استان برای تبدیل شدن به یکی از قطب‌های اصلی کشاورزی و دام‌پروری در کشور، شرایط خوبی برای راه اندازی کسب و کار در قزوین در حوزه‌ی کشاورزی وجود دارد. به علاوه، فرصت‌های شغلی برای فارغ‌التحصیلان گرایش‌های مختلف رشته‌ی مهندسی کشاورزی، در این استان بسیار متعدد هستند.

استان قزوین به دلیل نزدیکی به استان تهران یکی از مراکز صنعتی کشور محسوب می‌شود. ممنوعیت احداث صنایع در محدوده 120 کیلومتری پایتخت باعث شده واحدهای صنعتی زیادی در استان قزوین ساخته شود. در حال حاضر استان قزوین بیش از 3400 واحد تولیدی و 8 شهرک صنعتی به نام‌های البرز، لیا، کاسپین، آبیک، حیدریه، آراسنج، خرمدشت و حکیمیه دارد و فعالیت بیش از 800 شرکت صنعتی، قزوین را به یکی از قطب‌های اقتصادی کشور تبدیل کرده است. بیش از 130 هزار نفر در بخش صنعت استان قزوین مشغول به کار هستند و این استان در سال 1388 به عنوان چهارمین استان صنعتی کشور شناخته شده است.

بخش صنعت، حدود ۳۵ درصد از آمار اشتغال قزوین را به خودش اختصاص داده است. استان قزوین به دلیل نزدیک بودن به تهران، صنعت بسیار رو به رشد و پویایی دارد. تولید مواد شیمیایی، صنعت اصلی قزوین است و بعد از آن، صنایع غذایی در رتبه‌ی بعدی قرار دارند. ۱۵ درصد از فرصت‌های اشتغال و کار در قزوین در بخش صنعت، مربوط به صنایع شیمیایی و ۱۲ درصد مربوط به صنایع غذایی بوده است. بنابراین، فرصت‌های خوبی برای استخدام فارغ‌التحصیلان رشته‌های شیمی، مهندسی شیمی و مهندسی صنایع غذایی در قزوین وجود دارد.

یکی از بزرگ‌ترین و مشهورترین مناطق صنعتی استان قزوین، شهر صنعتی البرز است که حدود 80 سال از ساخت آن می‌گذرد و امروزه شهری مهاجرنشین محسوب می‌شود. این منطقه صنعتی در 14 کیلومتری قزوین قرار گرفته و محل استقرار بیش از 500 واحد تولیدی و خدماتی کوچک و بزرگ است و یکی از بزرگ‌ترین شهرهای صنعتی کل کشور به حساب می‌آید.

همانند سایر استان‌های کشور، بخش خدمات بیشترین آمار نیروی انسانی را به خودش اختصاص داده است. حدود ۴۳ درصد از شاغلان استان در بخش خدمات و بازرگانی مشغول به کار هستند و رشد این بخش اقتصادی در مقایسه با بخش‌های کشاورزی و صنعت، کندتر بوده است. بازرگانی و لجستیک، حمل و نقل و انبارداری و گردشگری، سه حوزه‌ی اصلی خدمات در استان قزوین هستند. عبور مهور ترانزیتی تهران-شمال غرب از قزوین، فرصت‌های زیادی برای کار در قزوین در بخش خدمات ایجاد کرده است.

چگونه در قزوین کار پیدا کنم؟

بهترین شرکت‌ها و سازمان‌های برای جذب نیروی انسانی در سایت جاب ویژن آگهی شغلی منتشر می‌کنند و هرروز صدها فرصت شغلی مربوط به تهران و شهرهای مختلف مثل قزوین در این سایت منتشر می‌شود. کارجویان محترم قزوینی به کمک فیلترها و امکانات مختلف استخدام آنلاین جاب ویژن می‌توانند جستجویشان را محدود و مشخص کنند و فرصت‌های شغلی مدنظرشان را زودتر مشاهده کنند.